Tanssipelisanasto
Ehdotuksia lisättävistä termeistä voi lähettää osoitteeseen pj(at)tanssipelit.fi.

Tanssipelivalmistajat
AndamiroPump it Up -pelisarjan takana oleva korealainen videopeliyritys.
BemaniKonamin rytmipeleihin erikoistunut jaosto.
KonamiTunnetuimpien tanssi- ja rytmipelibrändien takana oleva japanilainen videopeliyritys.
Positive GamingRuotsalainen tanssipeleihin keskittyvä yritys. Positive Gamingilla on muun muassa myynnissä omia tanssipelialustoja ja moninpelikäyttöön tarkoitettu iDance-peli.
Roxor GamesYhdysvaltalainen pelivalmistaja, joka on länsimaissa suositun In The Groove -tanssipelisarjan takana.
Trix GamesAinoa suomalainen tanssipelivalmistaja. Trix Games työstää parhaillaan uutta Dance Tricks -tanssipeliä, joka on tarkoitus julkaista vuoden 2012 aikana.


Tanssipelit
Dance Dance RevolutionDDRMaailmalla tunnetuin tanssipelibrändi, jota on saatavilla useina eri arcadelaitteina ja kotiversioina. Valmistaja on Konami ja peliä pelataan neljällä paneelilla.
Dance Dance Revolution Solo-Dance Dance Revolutionin kuudella paneelilla pelattava versio.
Dancing StageDSDance Dance Revolutionin länsimaisille markkinoille suunnattu versio.
Dance TricksDTTrix Gamesin kehitteillä oleva uusi nelipaneelinen kotitanssipeli.
iDance-Positive Gaminging nelipaneelinen moninpelaajakäyttöön suunnattu tanssipeli.
In The GrooveITGSuomessa suosituin tanssipeli, joka on erityisesti länsimaiselle yleisölle suunnattu.
MungyodanceMGDMungyodance on ilmainen nelipaneelinen tanssipeli. Muista tanssipeleistä poiketen Mungyodancen uudemmissa versioissa ei arvostella osumatarkkuutta lainkaan.
Pump it UpPIUAinoa viisipaneelinen tanssipelibrändi. Andamiron tuote.


Tanssipelisimulaattorit
Dance With IntensityDWIVanhin tanssipelisimulaattori. Nykyisin pitkälti StepManian syrjäyttämä.
StepManiaSMSuosituin tanssipelisimulaattori kotikoneelle. Täysin vapaata lähdekoodia, minkä johdosta nykytanssipeleistä esimerkiksi In The Groove, Mungyodance ja Pump it Up: Pro ovat StepManian pohjalta tehtyjä.


Muut rytmipelit
BeatMania / BeatMania IIDXBemanin muutamalla napilla ja pyöritettävällä kiekolla pelattava laaja rytmipelibrändi.
Dance ManiaxBemanin neljällä käsisensorilla pelattava rytmipeli.
DrumManiaBemanin rummun soittoa simuloiva rytmipeli.
EZ2DancerVähemmän tunnettuja tanssipelejä. EZ2Dancerissa on kolme paneelia jaloille, sekä kaksi käsisensoria.
Guitar HeroMaailmalla tunnettu kitaran soittoa simuloiva rytmipeli, joka on saatavilla kotikonsoleille.
GuitarFreaksBemanin kitaran soittoa simuloiva rytmipeli.
KeyboardmaniaBemanin pianon soittoa simuloiva rytmipeli.
Osu! Tatakae! Ouendan! / Elite Beat AgentsNintendo DS:lle tehty kosketusnäytöllä ohjattava rytmipeli.
ParaParaParadiseBemanin Para Para -tanssia simuloiva rytmipeli.
Pop 'n MusicBemanin yhdeksällä suurella napilla pelattava rytmipeli.
Rock BandKokonaista bändiä simuloiva rytmipeli. Pelaajat ottavat kitaristin, basistin, rummuttajan ja laulajan roolit.


Muut rytmipelisimulaattorit
Frets on FireSuomalaisen Unreal Voodoon kitarapelisimulaattori.
osu!Osu! Tatakae! Ouendan! -simulaattori.


Pelimuodot
CouplePelimuoto, jossa kaksi pelaajaa pelaa peliä kahdella alustalla, ja askeleet on suunniteltu niin että molemmat pelaajat pelaavat oman osansa kappaleesta. Pelaajilla on usein toisiaan täydentäviä rytmejä, tai pelaajat saattavat jopa siirtyillä alustoilla vaihtaen paikkoja.
Course / Marathon / ProgressiveSarja kappaleita, joiden aikana on yleensä etukäteen määrättyjä modeja vaikeuttamassa pelaamista.
DoublePelimuoto, jossa yksi pelaaja käyttää kahta pelialustaa.
Half-doublePump it Up -pelisarjassa esiintyvä pelimuoto, jossa pelaaja käyttää vain osaa kummankin pelialustan painikkeista.
SingleTavallisin pelimuoto, jossa yksi pelaaja käyttää yhtä pelialustaa.
SurvivalSarja kappaleita, joiden aikana pelaaja yrittää lisätä aikaa kelloon astumalla mahdollisimman tarkasti. Peli päättyy kun kello laskee nollaan, tai pelaaja pääsee kaikki kappaleet läpi.
SoloPelimuoto, jossa pelaaja käyttää normaalin nejän painikkeen lisäksi myös kahta ylimääräistä painiketta (etuvasen ja etuoikea).
VersusPelimuoto, jossa kaksi pelaajaa pelaa kumpikin omalla pelialustallaan.


Askeltyypit
Air / Jump / HyppyKaksi samanaikaista askelta, joita painaakseen pelaajan tulee hypätä ilmaan ja laskea molemmat jalat eri painikkeille samanaikaisesti.
GimmickDancing Stage: Hottest Party -pelissä esiintyvät erikoiset askeltyypit, joihin kuuluvat pommit ja jäänuolet.
Hold / FreezeNuolityyppi, joka vaatii pelaajaa ensin astumaan painikkeelle ja tämän jälkeen pitämään painiketta pohjassa.
RollNuolityyppi, joka vaatii pelaajaa ensin astumaan painikkeelle ja tämän jälkeen astumaan samalle painikkeelle uudestaan tasaisin väliajoin.
Hand / Hand step / Käsiaskel / KäsiAskel, jonka painamiseksi tarvitaan kättä jalan sijasta, eli kun pelaajan pitäisi samanaikaisesti painaa kolmea tai useampaa painiketta.
Miina Askeltyyppi, jota pelaajan tulee välttää. Miina räjähtää mikäli pelaajalla on painoa kyseisellä painikkeella miinan saapuessa kohdealueelle.
Step / Askel / NuoliYksi tavallinen askel, joka näyttää mitä painiketta pelaajan tulee painaa ja millä ajanhetkellä.


Askelkuviot

CandlestepKuvio, jossa jalka siirretään pelialustan keskialueen yli vastakkaiselle painikkeelle.
Cross / RistiaskelKuvio, jossa vasemmalla jalalla astutaan oikealle painikkeelle tai oikealla jalalla vasemmalle painikkeelle. Katso myös takacrossi.
DoublestepKuvio, jossa samaa jalkaa käytetään peräkkäin usealla eri painikkeella, erotuksena normaalista kuviosta, jossa käytetään vuorotellen eri jalkoja.
Drill / TrilliKuvio, jossa painellaan vuorotellen kahta eri painiketta useita kertoja peräkkäin nopeassa tahdissa.
FootswitchKaksi peräkkäistä askelta samalle napille, jotka on tarkoitus pelata eri jalkoja käyttäen. Tällöin pelaaja suorittaa jalanvaihdon askelten välillä.
Gallop / LaukkaKahdesta nopeasta peräkkäisestä eri painikkeille asetetusta askeleesta koostuva kuvio, jossa pelaaja hyppää ilmaan ja laskee jalkansa eri painikkeille melkein samanaikaisesti.
Jackhammer / JackSarja samalla painikkeella painettavia peräkkäisiä askelia.
Spin / PyörähdysKuvio, jossa jalkoja vuorotellen käyttämällä pelaaja päätyy tekemään pyörähdyksen oman pystyakselinsa ympäri.
StreamTasainen askelsarja ilman taukoja.
TakacrossiSama kuin normaali cross, mutta crossiin astuminen tapahtuu kehon takapuolella kehon etupuolen sijasta.

Laidasta laitaan -streamKuvio, joka muodostaa peliruudun toisesta laidasta toiseen laitaan ulottuvan suoran vinon viivan, joka muistuttaa / tai \-merkkiä.
M-streamViisipaneeli-tanssipeleissä esiintyvä kuvio, joka näyttää ruudulla siistiltä vinolinjalta, mutta itse askelet astutaan niin että astumiskuvio muodostaa pelialustaan M-kirjaimen.
Stairs / PortaatNelipaneeli-tanssipeleissä esiintyvä kuvio, joka muodostaa näytöllä >-merkiltä näyttävän kuvion.


Pelitavat

BarTanko, tai tangon kanssa pelaaminen. Kaikista kolikkopelilaitteista, sekä joistakin kotialustoista löytyy tanko, josta pelaaja voi ottaa tukea helpottaen pelaamista.
No-BarIlman tankoa pelaaminen.
FreestylePelitapa, jossa pelaaja muodostaa tanssipelin vaatimien askelien ympärille kokonaisen tanssiesityksen. Tyypillinen freestyle-esitys tapahtuu pelaamalla double-pelimuotoa helpolla vaikeustasolla ja lisäämällä pelin vaatimien askelten väliin esimerkiksi pyörähdyksiä, voltteja ja muita näyttäviä temppuja.

FlatfootPelaaja astuu pelialustalle koko jalkaterällään, eli sekä kantapää että päkiä osuvat alustaan.
Heel-toeKäytetään usein samasta tekniikasta kuin flatfoottiakin. Heal-toe on kuitenkin erilainen tekniikka, sillä jalka ei välttämättä osu pelialustaan kokonaan, vaan ainoastaan joko päkiä tai kantapää osuu alustaan tarpeen mukaan.
PäkiäpelaaminenPelaaja astuu pelialustan painikkeille päkiöllään, pitäen kantapäät koko ajan ilmassa.

BracketingPelaaja pitää kummankin jalkateränsä kahden pelialustan painikkeen päällä niin että päkiä ja kantapää ovat eri painikkeilla. Näin pelaaja voi astua askeleita liikuttamatta jalkojaan lainkaan lukuun ottamatta nopeata päkiöiden ja kantapäiden nostamista ja laskemista.


Muuta termistöä

AttackFantastic attack (FA), Perfect attack (PA), jne. Pelitapa, jossa on tarkoitus saada mahdollisimman paljon tiettyä askelarvosanaa. Voidaan myös käyttää keskusteltaessa saavutetusta tuloksesta. "Olipa sinulla hyvä FA tuossa kappaleessa."
Block / Foot / JalkaPeleissä käytetty tapa määritellä kappaleen vaikeustaso. Kappale voi olla esimerkiksi "9 blockinen", eli "9 footer", eli "9 jalkainen".
BracketPelialustan painikkeiden kulmien välissä sijaitseva alue, joka ei ole osa kumpaakaan painiketta.
BPMBeats per minute. Luku, joka kuvaa kappaleen tempoa.
GimmickErikoinen kikka askelsarjassa, tai erityisen paljon kikkoja sisältävä askelsarja.
ModModifikaatio, joka muuttaa kappaleen askeleita tai askeleiden näyttötapaa jollain tavalla.
OffsetKappaleen offset kertoo kuinka aikaisin askelet alkavat suhteessa musiikkiin. Väärä offset johtaa siihen että askeleet eivät tule musiikin mukaisesti.
Pad miss / pad way off / Pad mine / jneAskelarvosana, joka seuraa pelialustan viasta eikä pelaajan omasta virheestä.
Re-calcKappaleen pisteytyksen uudelleenlaskeminen kun pelaaja kokee kärsineensä pelialustan antamista virheistä.
SightreadPelaaja pelaa jonkin kappaleen askelkuviot ensimmäistä kertaa näkemättä niitä etukäteen.
SimfileTermi, jota käytetään yleensä kappaleen askelet sisältävästä tiedostosta, mutta joskus myös yksittäisestä tiedoston sisältämästä askelkoreografiasta.
Stepchart / ChartYksittäinen askelkoreografia koreografiatiedostossa.

ComboCombo on luku, joka kasvaa aina pelaajan astuessa askeleen riittävän tarkasti. Combo putoaa nollaan pelaajan astuessa liian epätarkasti tai jättäessä kokonaan painamatta.
FA / PA / GAFantastic attack, perfect attack, great attack. Pelaaja yrittää saada mahdollisimman paljon kyseistä arvosanaa. Voidaan myös käyttää pelaajan saamasta lopputuloksesta kuvaamaan tietyn arvosanan suurta määrää.
FCFull combo, eli kaikki kappaleen askelet on astuttu riittävän tarkasti ja combo on pysynyt koko kappaleen ajan.
FFC / FECFull fantastic combo, full excellent combo. Kaikki askelet ovat joko kyseistä arvosanaa tai sitä parempia arvosanoja.
Golden combo / Blue comboTila, jossa pelaaja on saanut kappaleen aikana vain excellent ja fantastic-arvosanoja, tai ainoastaan fantastic-arvosanaa.
SDE / SDGSingle digit excellents, single digit greats. Suorituksessa on yhdeksän tai vähemmän kyseistä askelarvosanaa, eikä yhtään huonompaa arvosanaa.

IndexNäppäimistöllä pelattaessa käytettävä pelityyli, jossa molempien käsien etusormia käytetään nuolinäppäimillä aivan kuten pelialustalla pelattaessa käytetään jalkoja.
SpreadNäppäimistöllä pelattaessa käytettävä pelityyli, jossa painettavat napit on jaettu niin että kummallakin kädellä on kaksi painiketta omalla puolella näppäimistöä. Napit on tällöin järjestetty samaan järjestykseen kuin nuolet peliruudulla. Nappeja painetaan useimmiten etu- ja keskisormilla.
One handNäppäimistöllä pelattaessa käytettävä pelityyli, jossa käytetään yhtä kättä nuolinäppäimillä.

SpeedmodSpeedmod eli nopeuskerroin on modifikaatio, joka muuttaa nopeutta, jolla ruutu vierittyy. Speedmod voi pohjautua biisin bpm:ään tai olla siitä riippumaton.
X-modX-mod eli kerroinmodi, kuten 2.5x, on biisin bpm:ään pohjautuva nopeusmodifikaatio. X-mod kertoo biisin bpm:n modin määräämällä kertoimella. Esim. 140 bpm biisissä vieritysnopeus on tällöin 140 * 2.5 = 350.
C-modC-mod (constant-mod) on biisin bpm:stä riippumaton nopeusmodifikaatio. C-mod asettaa biisin vieritysnopeuden suoraan modin arvoon; jos valitaan C450, vieritysnopeudeksi tulee suoraan 450. C-mod kuitenkin lukitsee biiseissä joissa bpm vaihtelee vieritysnopeuden yhteen arvoon, tehden biisistä helpomman, minkä takia modi diskvalifoi pelaajan tuloksen tällaisessa biisissä.
M-modM-mod (maximum bpm mod) on nopeusmodifikaatio, joka toimii biisin korkeimmalla bpm:llä kuten C-mod. Jos biisissä on nopeusvaihteluita, M-mod skaalaa skrollinopeuden pienemmäksi suhteessa biisin korkeimpaan bpm:ään. Esimerkiksi jos 140 bpm biisissä on hidastus 70 bpm:ään, ja pelaaja käyttää modia M450, niin 70 bpm kohdassa skrollinopeus puolittuu: 450 * (70/140) = 450 * 0.5 = 225.


© 2005-2009 Suomen Tanssipelaajat ry - www.tanssipelit.fi
Sivu luotiin 0.0092 sekunnissa.